Sari oli jättänyt vieraskirjaan viestiä, kiitos siitä =) Mielellänihän minä tietoa jaan.

Eläkkeet tulee laskuna kuukausittain tai valitsemanasi maksuerinä vakuutusyhtiöstä (muistaakseni 2, 4 tai 12 kertaa kuukaudessa). Maksat vain kotiin saapuvan laskun normaalisti, niinkuin minkä tahansa laskun. Tätä ennen tietty käyt vakuutusyhtiössä, missä vaan, tekemässä YEL-vakuutussopimuksen.

Verot tulee myös laskuna kotiin, mitkä sitten maksat. Erien määrä riippuu tuloistasi. Laskut tulee kaikki kerralla alkuvuodesta kotiin. Sinä ilmoitat verottajalle arvion työtuloistasi, joista voi vaikka kulukorvauksen suoraan vähentää jos haluaa. Ja laskut tulee kotiin. Eli maksat laskun kuin minkä muun tahansa laskun. Kun olet toiminut pph:na jo enemmän, kuin yhden verotuskauden, laskut tulee automaattisesti ilman eri ilmoitustakin alkuvuodesta, edellisen vuoden tulojen perusteella. Tarvittaessa niitä voi kuitenkin muuttaa soittamalla verotoimistoon.

Kuukausittaisia paperitöitä on laskujen tulostamiset ja laatimiset sekä kirjanpito. Yksityinen pph ei ole velvollinen pitämään sen ihmeempää kirjanpitoa, kuin tulot - menot = verotettava työtulo. Mulla on käytössä netistä ilmaiseksi saatava TAPPIO-kirjanpito-ohjelma, joka on tosi selkeä ja yksinkertainen käyttää (kun siihen ensin tutustuu huolella, siihen löytyy ohjekin netistä). Kuukausittaiset paperihommat on siis tosi vähäisiä, ja vie kuukaudessa varmaan puolisen tuntia, jos sitäkään. Tietty nuo laskujen maksamisetkin voi näihin lukea =) Mulla laskupohjat on valmiina koneella, lisäilen vaan sitten kunkin kuukauden tiedot niihin ennen tulostamista ja tallennan laskun sitten omalle koneelle.

Eli paperihommia ei todellakaan ole niin paljoa, kun ensin luulisi. Minusta ei kannata maksaa tilitoimistolle noista töistä, kun ne voi hyvin tehdä itsekin. Ja vanhemmatkin ovat olleet tyytyväisiä, kun ei ole mitään tilitoimiston maksuja hoitomaksun lisäksi =))

Tervetuloa alalle ja mukavaa kesää!